Relatiemagazine over papier verleidt weer…

Voor het relatiemagazine De Papierkoerier van Proost en Brandt heeft Yocolo een nieuwe bladformule bedacht. Tot dan verspreidde de papiergroothandel, die in de creatieve wereld bekend staat om haar prikkelende mailings (Proostprikkels), een vrij standaard magazine dat eigenlijk weinig over papier ging. Een thematische aanpak in exclusieve edities prikkelt en inspireert de creatieven weer.

no98_sinaaskistje_omslag

De omslag van Papierkoerier no. 98 is gemaakt van sinaasappelwikkels

 

Relatiemagazine dat weer verleidt…

Samen met Dirk van Ginkel is in opdracht van Aestron een concept bedacht dat de inhoudelijke én uiterlijke vorm van de Papierkoerier drastisch heeft omgegooid. In plaats van een standaard glossy wordt het blad telkens opnieuw gemaakt met de papiersoorten die op dat moment onder de aandacht worden gebracht. Op basis hiervan wordt een speciaal thema bedacht en wordt het blad in zijn geheel opnieuw ontworpen. Er is dus geen vaste omvang of stramien, alleen een redactioneel format. Dit levert per nummer verassende resultaten op. Om de kwaliteit te waarborgen en de kosten gelijk te houden is van het maandblad een kwartaalblad gemaakt. De Papierkoerier verleidt weer, brengt de ontvanger op ideeën en wakkert de liefde voor papier aan.

 

Een greep uit de vele reacties

“De papiersoort van de laatste Papierkoerier is zo uitzonderlijk fraai, dat me dat als keuze ideaal lijkt. Vooral het omslagpapier is geweldig…”
– Grafisch ontwerper, Amsterdam

“Jazeker heb ik de Papierkoerier ontvangen. Wat een ontzettend mooi blad is dat! Eigenlijk meer een kunstwerk dan een tijdschrift…”
– Groot Postbedrijf, Den Haag

“Mooie papierkoerier! Enne recyclebaar…” [Reactie op een zelfgemaakte kaart van het fluweelkarton van no. 97]
– Groot corporate identity bureau, Amsterdam

 


No. 98 – De cultuur van papier

Hieronder een aantal spreads uit no.98 de tweede editie in vernieuwde vorm. De cultuur van papier gaat o.a. over de smaak van taartdozen en over allerlei bindwijzen van over de hele wereld. Het eerste beeld is de plano omslag gemaakt van sinaasappelwikkels. (ontwerp Aestron, Irma Helmig)


Relatiemagazine voor Proost en Brandt

Concept en strategie: Dirk van Ginkel, Isi de Jongh (i.o. Aestron)
Redactie: Dirk van Ginkel
Ontwerp: Aestron (o.a. Irma Helmig, Thierry Janssen, Henrik van der Zwet)
Klant: Karin van den Heuvel
Oplage: 12.000 ex